Julafton

God morogn alla läsare, Ni är jo inte så många till er som läser önskar jag en riktig God jul, kram på er där ute.

Innan den här dagen var det såklart en dagen före, då man skulle göra precis allt som andra männsikor gör på en hel månad, Ullared jaja det är ett måste ibland vi åkte rätt så tidigt var där lite efter de öppnade och hade en parkering rätt långt ner, gott det, vädret var tråkigt regn såklart, vad annars.

Inne på Gekås var det lugnt till att börja med, det var skönt tycker jag tycker inte om att bli stressat för då hittar jag inget allls. Belv klar med mina saker gott det. Efter det in och tag en fika blev en räkbaguetta de är så goda där nere. Sen åkte vi hem ocgh till affären för tt handla det sista, var väl klart med allt vid 15 tiden då var jag så trööööööööööt så, skulle vila mig en stund tänkte jag, men det gcik inte låg där en timme var väl borta sådär 10-15 minuter, Men det fcik räcka, hade jo mycket som skulle göras..

Satte sen på kaffe innan allt skulle göras klar, vi hade bestämt innan att vi skulle ha tomte grött och skinkmacka idag, skulle börja med skinkan gör den klar för att sätta den iugenen som är uppvärmt, mäter upp ris och mjälk till gröten sätter på spisen, vad händer då, Jo det blev mrökt, GRrrrrrrrrrrrrr blev det då, Fick jo ringa till hyresvärlden de kom väl efter ca två timmar sen fcik jag köra på halvfasr för inte ville jagf att det skulle hända igen,  så någon grött fcik vi inte smka igår, testade att göra den i ugnen, det var smidigt, 
 

Risgrynsgröt i ugn

 

INGREDIENSER

portioner/st.
3 dl  grötris, rundkorningt
6 dl  vatten
1 tsk  salt
8 dl  mjölk
1 tsk  socker, ev
  • utan att bränna fast.
  •  

    GÖR SÅ HÄR

    1. 1. Sätt ugnen på 100 grader
    2. 2. Koka risgryn, vatten och salt i 10 min
    3. 3. Koka upp mjölken under tiden i en annan kastrull
    4. 4. Blanda den heta mjölken med risgrynen och låt blandningen få ett uppkok.
    5. 5. Ställ in risgrynspannan (med lock) på den nedersta falsen i ugnen och låt den stå i en timme
    6. 6. Om du vill kan du tillsätta 1 tsk socker i den färdiga gröten ´

    Den är helt klart värd att testa,
    kvällen gcik med uppsittarkväll och skinka macka, vi hade det mysigt, Robin från idol sjöng när cissi bara NU KOMMER DE; DET VAR DÅ DET FINA TOMTE EKIPAGET SOM brukar att komma den 23, de var för söta, man blir så glad av att fåp se dem de sprider en sådan glädje, God jul till er med om ni läser  vem vet.

    Så kvällen gcik och jag var så trött så, tänkte sova länge idag, men ack nej det ville inte jag göra, så nu sitter jag här föratt snart på börja köks tjänst igen, sk göras en del här, Fiaa kommer ihitt strax inan kalle anka, så jag har lite tid på mig,'

     HA en riktig God jul, kram


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0